De regelgeving over het vasten van (slechts) 28 dagen in de maand Ramadaan
Vraag:
Is het toegestaan om slechts 28 dagen te vasten van de maand Ramadan?
Antwoord:
Het is bevestigd in de vele authentieke Ahaadith (overleveringen) van de Boodschapper -sallallahu alayhi wa sallam- dat een maand niet minder dan 29 dagen bevat. Als het wordt bevestigd met een islamitisch geldig bewijs dat de maand Shawwal is aangebroken nadat de moslims slechts 28 dagen hebben gevast, betekent dit dat ze de eerste dag van Ramadan niet hebben gevast. Daarom moeten zij het inhalen, want het is niet mogelijk dat een maand slechts 28 dagen telt. Een maand heeft enkel 29 of 30 dagen.
Shaykh `Abdul-Aziz bin Baz
Fatawa Islamiyah Pag. no. 234 Vol: 2
Mogen we 31 dagen vasten?
Vraag:
Als we onze vasten begonnen in het Koninkrijk van Saoedi-Arabië, dan reisden we af naar ons land in Oost-Azië tijdens de maand Ramadan, waar de islamitische Hijri maand een dag later is, moeten we dan 31 dagen vasten?
Antwoord:
Als jullie in Saoedi-Arabië of een ander land hebben gevast, dan vasten jullie de rest van de maand in jullie eigen land of een andere plaats. Dan is het verbreken van het vasten met hen (in het laatste land), zelfs als dat meer is dan 30 dagen. Dit is te wijten aan de uitspraak van de Profeet -sallallahu alaihi wassallam- Het Vasten is de dag dat jullie (allen) vasten en het verbreken van het Vasten is de dag wanneer jullie het Vasten verbreken. [at-Thirmidhi 697]
Echter, als jullie 29 dagen niet volledig hebt gevast moeten jullie (het aantal vastendagen) vervolledigen. Dit komt omdat een maand minstens 29 dagen bevat.
Shaykh `Abdul-Aziz bin Baz
Fatawa Islamiyah Page no.234 Vol: 2
Als we onze vasten begonnen in het Koninkrijk van Saoedi-Arabië, dan reisden we af naar ons land in Oost-Azië tijdens de maand Ramadan, waar de islamitische Hijri maand een dag later is, moeten we dan 31 dagen vasten?
Antwoord:
Als jullie in Saoedi-Arabië of een ander land hebben gevast, dan vasten jullie de rest van de maand in jullie eigen land of een andere plaats. Dan is het verbreken van het vasten met hen (in het laatste land), zelfs als dat meer is dan 30 dagen. Dit is te wijten aan de uitspraak van de Profeet -sallallahu alaihi wassallam- Het Vasten is de dag dat jullie (allen) vasten en het verbreken van het Vasten is de dag wanneer jullie het Vasten verbreken. [at-Thirmidhi 697]
Echter, als jullie 29 dagen niet volledig hebt gevast moeten jullie (het aantal vastendagen) vervolledigen. Dit komt omdat een maand minstens 29 dagen bevat.
Shaykh `Abdul-Aziz bin Baz
Fatawa Islamiyah Page no.234 Vol: 2
Eén intentie voor de hele maand Ramadan?
Vraag 408:
Is er voor iedere dag waarin het vasten word uitgevoerd, in de maand Ramadan een intentie vereist, of is het voldoende om één intentie te maken voor de hele maand Ramadan?
Antwoord:
Het is voldoende om in de maand Ramadan één intentie te maken aan het begin van de maand, want zelfs als de vastende persoon geen dagelijkse intentie heeft gemaakt de avond voordien, dan heeft dit al aan het begin van de maand plaatsgevonden.
Is er voor iedere dag waarin het vasten word uitgevoerd, in de maand Ramadan een intentie vereist, of is het voldoende om één intentie te maken voor de hele maand Ramadan?
Antwoord:
Het is voldoende om in de maand Ramadan één intentie te maken aan het begin van de maand, want zelfs als de vastende persoon geen dagelijkse intentie heeft gemaakt de avond voordien, dan heeft dit al aan het begin van de maand plaatsgevonden.
Maar als het vasten verbroken word als gevolg van een reis, of ziekte of iets dergelijks, moet hij opnieuw een intentie maken, omdat hij dit dan verbroken heeft door het verlaten van het Vasten door te reizen, ziekte of iets dergelijks.
Shaykh Muhammad bin Saalih al-`Uthaymeen
Islamitische Fataawa over de pilaren van de Islaam, Vol.2, pag. 644
Het inslikken van spuug of slijm door een vastende persoon
Vraag 431:
Wat is de regelgeving over het inslikken van spuug of slijm door een vastende persoon?
Antwoord:
Als het spuug of slijm de mond niet bereikt, dan verbreekt dit het Vasten niet. En er is slechts één opinie over deze kwestie in de Madhab.
Als het de mond echter wel bereikt en men dit vervolgens inslikt, dan hebben de geleerden hierover twee uitspraken:
Sommigen van hen zeggen dat dit het Vasten verbreekt, met inbegrip dat het in dezelfde categorie als eten en drinken behoort.
Anderen beweren dat het Vasten hierdoor niet word verbroken, met inbegrip dat het in dezelfde categorie behoort als speeksel. Want speeksel verbreekt het Vasten niet, zelfs als iemand zijn speeksel verzamelt en hem dan doorslikt, maakt dit zijn vasten niet ongeldig.
Als de geleerden het oneens zijn met elkaar, is het noodzakelijk om terug te keren naar het Boek (van Allaah) en de Sunnah. En als we in twijfel zijn of deze kwestie de daad van aanbidding ontkracht of niet ongeldig is. Dan is het basisprincipe dat het niet ongeldig is en op basis hiervan, verbreekt het inslikken van spuug het Vasten niet.
Het belangrijkste is dat een persoon zijn spuug verlaat, en niet moet proberen om zijn mond hiermee te bereiken vanuit de onderkant van zijn keel. Als het dan toch de mond bereikt dan moet hij dit uitspugen of hij nu aan het Vasten is of niet.
Wat echter het verbreken van het Vasten betreft, is er een bewijs vereist dat geldt als overtuigend bewijs voor een persoon, voor Allaah, de Almachtige, voor de nietigverklaring van het Vasten.
Shaykh Muhammad bin Saalih al-`Uthaymeen
Fataawa Arkaanul-Islaam, Darussalam, vol.2, p.666
Een land waar de Zonsondergang laat is
Vraag:
We bevinden ons in een land waar de zon niet onder gaat tot 21:30 uur en 22:00 uur. Dus, wanneer dienen we onze vasten te verbreken?
Antwoord:
Jullie verbreken het Vasten wanneer de zon ondergaat. Zolang je een nacht en een dag hebt binnen 24 uur, ben je verplicht om te vasten, zelf als de dag erg lang is.
Shaykh Muhammad bin Saalih al-`Uthaymeen
Fatawa Islamiyah Page no.258 Vol: 2
‘Valse getuigenis' tijdens het Vasten
Wat houdt een 'valse getuigenis' in en maakt dit het Vasten ongeldig?
Antwoord:
Een vals getuigenis is een van de grootste van de grote zonden, en het is voor een man (persoon) om te getuigen over iets wat hij niet weet, of om te getuigen over iets waarvan hij weet dat het niet waar is. Het verbreekt het Vasten niet, maar het vermindert wel de beloning.
Shaykh Muhammad bin Saalih al-`Uthaymeen
Fataawa Arkaanul-Islaam, Vol.2, p.668
Bron: http://an-nasieha.nl/index.php/forum/topic?id=752
1 reacties:
Packers and Movers Agra
Packers and Movers sonipat
http://www.shiftingsolutions.in/packers-and-movers-agra.html
http://www.shiftingsolutions.in/packers-and-movers-sonipat.html
Een reactie posten