Vasten verbreken in een vliegtuig

Vraag:

Met de Wil van Allah, zullen wij met het vliegtuig vertrekken vanuit Riyad gedurende ramadan, ongeveer een uur voor de adhaan van het maghreb gebed. En de adhaan zal opgeroepen worden terwijl wij ons bevinden in de lucht boven Saoedi-Arabië , moeten wij (dan) ons vasten verbreken? En als wij de zon zi
en terwijl wij ons bevinden in de lucht (wat meestal het geval is), dienen wij dan door te gaan met het vasten en het vasten te verbreken in ons land, of dienen wij het vasten te verbreken zodra de adhaan gaat in Saoedi-Arabië?[1]

Antwoord:

Als het vliegtuig bijvoorbeeld opstijgt vanuit Riyad richting het westen voordat de zon is ondergegaan, dan dien je vastende te blijven totdat de zon ondergaat terwijl je, je bevindt in de lucht of wanneer je aankomt in een land waar de zon reeds ondergegaan is. Volgens de uitspraak van de profeet (صلى الله عليه و سلم):

Als de nacht vanaf hier aanbreekt (zonsondergang) en de dag vanaf hier weggaat dan heeft de vastende zijn vasten verbroken.”[2]

[1] Zie Madjmoe’ah fataawa wa maqaalaat moetenawi’ah (15/322-323). (Ibn Baaz)
[2] Overgeleverd door Boechaarie nr. 1954 en Moslim nr. 1100 en 1101.





Degene die in een land soehoer verricht en in een ander land zijn vasten verbreekt --------------------------------------------------------------------------

Vraag:

Wat is de regelgeving betreffende een persoon die in een land de soehoer[1] verricht en in een ander land zijn vasten verbreekt, net zoals mij is overkomen nadat ik de soehoer verrichte in mijn land, tijdens de ramadan afgelopen jaar en op dezelfde dag kwam ik aan in Riyad, en verbrak mijn vasten met hen. Weten...
de dat er een tijdsverschil is van een uur tussen mijn land en Riyad. Moet ik deze dag wel of niet inhalen?[2]

Antwoord:

Hier is niets verkeerds aan. Want hij neemt de regelgeving aan van het land waarin hij de soehoer verricht en het land waarin hij zijn vasten verbreekt. En het verschil tussen de twee landen met betrekking tot de tijdsduur van een dag (die lang of kort is) en met betrekking tot zonsondergang en zonsopgang (die eerder of later plaatsvinden) deert hem niet.

[1] Voetnoot vertaler: maaltijd voor het ochtendgloren.
[2] Zie Madjmoe’ah fataawa wa maqaalaat moetenawi’ah (15/321-322).

0 reacties:

Een reactie posten

live duroos