Zwangerschap en borstvoeding in Ramadan

Vraag :

Wat moet de zwangere vrouw of de vrouw die borstvoeding geeft doen als de vasten haar te moeilijk is ?

Antwoord :

...
De meest correcte mening is dat het haar is toegestaan om niet te vasten als ze vreest voor zichzelf of voor haar kind of als de vasten erg moeilijk is voor haar. Ze vast niet en daarna zal ze elke gemiste vastendag moeten inhalen wanneer ze in goede gezondheid is.

En als het inhalen te moeilijk voor haar is omdat ze veel (dagen) in te halen heeft, hebben sommige geleerden gezegd dat het haar is toegestaan om armen te voeden, want de grote moeilijkheid leidt ertoe de zaak gemakkelijker te maken. Het is zo dat ze geïnterpreteerd hebben wat door sommige metgezellen is overgeleverd met betrekking tot de zwangere vrouw en de vrouw die borstvoeding geeft.

Maar er is niets helder en authentieks overgeleverd over het feit dat de zwangere en de zogende vrouw armen mogen voeden en de vasten niet inhalen. Daarom is de correcte uitspraak dat de zwangere vrouw zoals de andere personen is die een excuus hebben [1]. Als ze de mogelijkheid hebben om de vasten in te halen, dan is het hen verplicht om ze in te halen. En als ze niet in staat zijn om in te halen, laat ze dan armen voeden, zoals degene die een ziekte heeft waarvoor er niet meer op genezing wordt gehoopt en de oude persoon die niet kan vasten.


[1] Zoals de zieke en de reiziger aan wie het toegestaan is om niet te vasten tijdens de maand Ramadan en vervolgens de gemiste dagen in te halen.




Vraag :

Moet de zwangere vrouw die niet kan vasten de gemiste vastendagen inhalen of de compensatie in voedsel geven ? En als ze de compensatie in voedsel moet geven, moet het voedsel gekookt zijn ? En hoeveel kilo moet ze geven ?

Antwoord :

Als ze zwanger is en niet kan vasten, of het nu omwille van de zwangerschap is of omdat ze bang is voor haar of voor haar baby, in alle geval moet ze de gemiste vastendagen inhalen.

Maar als het moeilijk wordt voor haar om de gemiste vastendagen in te halen omdat de zwangerschap gevolgd wordt door de borstvoeding en andere zaken die specifiek zijn voor vrouwen en de behoefte van haar echtgenoot, dan hebben sommige geleerden in dit geval gezegd dat ze armen moest voeden, want ze treedt binnen in de algemeenheid van het Woord van Allah ‘azza wajall :

وَعَلَى الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعَامُ مِسْكِينٍ

« En op degenen die slechts met grote moeite kunnen vasten (en het dan niet doen), rust de plicht van fidya : het voeden van een arme. » [S. al-Baqara, v. 184]

Ze maakt dus deel uit van degenen die vermeld worden in het vers als haar situatie is zoals we hebben beschreven. Als ze de gemiste vastendagen die zich hebben opgestapeld omdat ze zwanger was, niet kan inhalen, daarna de kraambloeding kwam, ze daarna haar kind borstvoeding heeft gegeven en daarna de maandstonden zijn gekomen… dan hebben de in te halen dagen zich zo opgehoopt, dan is het haar in dit geval toegestaan een arme te voeden voor elke gemiste vastendag.

En betreffende de hoeveelheid voedsel die ze moet geven, de correcte mening is dat het moet overeenkomen met een maaltijd waarvan ze de gewoonte heeft het te eten en die ze aanbiedt aan een arme. En ze kan doen zoals Anas, hij heeft dertig armen verzameld en ze op dezelfde dag gevoed. Ze kan ook voedsel geven zonder het te koken op voorwaarde dat ze het equivalent aan voorbereidingskost toevoegt in voedsel. Bijvoorbeeld, als de prijs van een bereide maaltijd 100 of 150 Riyal [1] bedraagt, dan moet ze rijst [2] kopen ter waarde van deze som voor elke arme.


[1] Het gaat hier om Yemeni Riyal, en 150 Yemeni Riyal komt overeen met zo’n 0,50 euro. [Opmerking van vertaler : Wie hierover nadenkt, begrijpt meteen dat dit per land dient bekeken te worden. Maaltijden in Jemen kosten heel wat minder dan in België en Nederland. Hier dienen we dan ook de kost van een gemiddelde maaltijd (in ons land) te spenderen aan de arme, en dat ligt hoger dan 0,50 euro.]

[2] De shaykh vermeldde hier rijst omdat het de maaltijd die Jemenieten gewoonlijk eten. [Opmerking van de vertaler : Hij vermeldde dit dus niet omdat dit de te volgen sunna zou zijn.]


Shaykh ‘Abdullah al-‘Adanî

bron: https://www.facebook.com/pages/Ramadaan/315216265279585

0 reacties:

Een reactie posten

live duroos